Érettségi – mit kellene jelentenie annak, hogy valaki érett?

Minden középiskolás életében eljön az az időszak, amikor a tanulmányai végéhez érve számot kell adnia az iskolában addig tanultakról ahhoz, hogy érettnek nyilvánítsák. A mai világban hivatalosan az számít érettnek, aki rendelkezik az előírt tudással magyar nyelvből és irodalomból, matematikából, történelemből, egy idegen nyelvből és még egy választott tantárgyból. Bár az nem kérdés, hogy ezek sok szempontból fontos területei lehetnek az életnek, de vajon elegendőek a mindennapokban való boldoguláshoz?

Az alábbiakban felsorolok négy másik területet, amelyekről úgy gondolom, mindenképpen kell néhány szót szólni egy olyan oldalon, ahol a hatékony időmenedzselésről beszélünk. Ezek véleményem szerint legalább olyan fontosak, mint a jelenlegi érettségi-tárgyak. Az első pont a pénzügyi tervezésről szól, amely szerves kapcsolatban áll az időbeosztással, hiszen mindkettőnek a megfelelő szinten történő művelése megkövetel egyfajta tudatosságot, amely nélkül nagyon nehéz boldogulni, ugyanakkor szinte sehol nem tanítják.

Kölcsön helyett tudatos pénzkezelés

Ha nem tudjuk beosztani a pénzünket, elfolyik a kezünk közt, csak úgy, mint az idő. A tudatos döntések hiányát pedig remekül kihasználják például a pillanatnyi érzelmeinkre építő reklámok, amelyekben különböző személyi kölcsönöket ajánlanak nekünk vágyaink azonnali megvalósításához, arra hívnak fel, hogy ebből fizessük a nyaralást, vagy karácsonykor az ajándékokat. Külön tetszik az a kitétel, hogy még haladékot is adnak a törlesztésre, nehogy megzavarjanak a döntésben a visszafizetés nehézségéhez kapcsolódó kérdések. Most csak vegyük fel a kölcsönt, érezzük jól magunkat, aztán az már a mi gondunk lesz, hogy hány év alatt tudjuk visszafizetni.

Úgy gondolom, hogy aki képes utólag törleszteni a felvett kölcsönt, az képes lehet a törlesztésre szánt pénzt előre is félretenni. Némi tervezéssel és előrelátással félre lehet tenni például a szükséges összeget a nyaralásra, abból utazni és kihagyni az üzletből a pénzintézeteket a kamatokkal együtt. Sajnos az ehhez szükséges gondolkodásmódból nem kell érettségizni, nem tanítják az iskolában. Az eredményt, azt hiszem, jól ismerjük a mindennapokból.

Önérdek-érvényesítés, felelősségvállalás

Egy másik nagyon fontos téma az önmagunkért való kiállás. Aki erre magától nem képes, az egész életében mások érdekeit fogja szolgálni, mások céljait fogja megvalósítani, állandóan része lesz az életének a túlvállalás, mert mindenkinek meg akar felelni, nem tud nemet mondani. Az érettségin sajnos nincs olyan tárgy, ahol az ember igazán megmutathatná az egyéniségét, képviselhetné önmagát. Ott mindössze arról kell számot adnia, hogy be tudta-e magolni a kötelező tananyagot, amelynek a jelentős részére az életben soha többé nem lesz szüksége.

Ugyanilyen fontos téma a felelősségvállalás kérdése. Amikor megtervezem az időmet, a feladataimat, azzal felelősséget vállalok azért, hogy mivel és milyen módon járulok hozzá a világ működéséhez. Ha céltalanul sodródom az életben, akkor egyrészt elherdálom a saját képességeimet, másrészt kiszolgáltatottá válok a környezetemnek és már vissza is jutottunk a túlvállalás problémájához.

Időmenedzsment

Végül, de nem utolsósorban az idézett összeállítás megemlíti az időmenedzsment kérdését, amelyről itt kötelező beszélni. Az iskolákban ezt nem tanítják, mindenki úgy osztja be az idejét, ahogy tudja. Akinek van olyan szerencséje, hogy ez ösztönösen működik, vagy megtanulta otthon a családban, annak könnyebben megy a tanulás, több ideje lesz pihenni is. Aki képes fontossági sorrendet felállítani a feladatok közt, az ki tudja szűrni közülük azt, ami nem az ő dolga, így el tudja kerülni a túlvállalást és a halogatást. Aki magától nem szedi fel ezt a tudást, az nagyon könnyen a mókuskerékben találja magát, ahonnan nagyon nehéz kikerülni, bár, ha olvasod az oldal írásait, akkor már biztosan tudod, hogy nem lehetetlen.

Ezek a témák az érettségin nem szerepelnek. Helyettük megtanulunk verset elemezni, bonyolult matematikai műveleteket végrehajtani, amelyek a mindennapi életben szinte biztosan nem kerülnek elő többé, évszámokat a történelemből, de azokat a jelenségeket fölismerni már nem, amelyek révén elkerülhetnénk, hogy a mindenkori politikusok az orrunknál fogva vezessenek bennünket. Tanulunk idegen nyelvet, de csak olyan szinten, ami az életben szinte semmire nem elég, onnan még hosszú és költséges út vezet a magabiztos nyelvhasználathoz és a nyelvvizsgához. Jó esetben az ötödik tantárgyat sikerül úgy kiválasztani, hogy annak később is hasznát lehessen venni.

Érdemes lenne elgondolkodni azon, hogyan lehetne megújítani az érettségit ahhoz, hogy valóban érett, az életben való boldogulásra képes fiatalok lépjenek ki a középiskolák kapuján.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük