Az időgazdálkodásban nincs helye a változástól való félelemnek

A változástól való félelem az embereket mozgató, vagy éppen nem mozgató legalapvetőbb érzelmek közé tartozik. Sokan félünk az új dolgoktól, a környezetváltozástól, az új emberekkel való megismerkedés lehetőségétől, vagy éppen az iskola- vagy munkahelyváltástól. Ragaszkodunk az életünkben már megszokott dolgokhoz, emberekhez, tevékenységi körökhöz, mert ebben érezzük jól magunkat.

Nem kell félni a változástólFotó: www.pixabay.com

Sokszor akkor is így teszünk, ha a megszokott környezetünk talán már kezd kényelmetlenné és szűkössé válni, de még mindig kényelmesebb hozzá ragaszkodni, mint útnak indulni az új, az ismeretlen felé. Sokszor félünk mások véleményétől is: mit fognak szólni, ha letérünk az általunk eddig járt ösvényről és belekezdünk valami egészen más dologba. Mit szólnak, ha megváltoztatjuk a viselkedésünket? Ezek nehéz kérdések, amelyekkel sokan egy életen át sem merünk szembenézni.

(tovább…)

Tudatosság révén megelőzhető a határidőmulasztás

Néhány nappal ezelőtt részt vettem egy beiratkozással egybekötött egyetemi tájékoztatón, ahol nem kis megdöbbenésemre a legnagyobb hangsúlyt gyakorlatilag a különböző határidők betartásának fontossága kapta, ami a tudatosság komoly hiányára enged következtetni.

Tudatosan figyelj!

Tudatosan figyelj az év eleji feladatadra!

Fotó: www.pixabay.com

Akár alapképzésre, akár mesterképzésre, vagy doktori képzésre jelentkezel, találkozni fogsz néhány fontos határidővel, amelyek betartása elengedhetetlen ahhoz, hogy a tanulmányaidat el tudd végezni. Határidőhöz kötött feladat lehet például az adott félévre való bejelentkezés, amit egyetlen gombnyomással meg lehet oldani, vagy az órák és vizsgák felvételének időszaka, amihez ugyancsak tartozik egy néhány hetes időintervallum, amin túl már csak komoly nehézségek árán lehet kivitelezni a szükséges műveletet. Utóbbi esetnek az ügyintézők nem szoktak örülni, ennek ellenére ez folyamatos problémát jelent, még a doktori képzésben is, amelybe legalább két diploma megszerzésével lehet csak bekerülni.

(tovább…)

A hatékony feladatszervezés lépései

Az előző havi tanulási tippek után most ismét egy vendégszerző, Horváth Sándor osztja meg a hatékony feladatszervezésre vonatkozó tapasztalatait.

“Az időgazdálkodás legnagyobb kihívása talán maga a tervezésre szánt idő. Valószínűleg sokan érzik úgy, hogy amíg a tervezésre “pocsékoljuk” az időnket, addig haladhatnánk is a feladatokkal. Hiába vagyunk tisztában vele, hogy a tervezés önmagában időt képes spórolni, mégis nehéz megfelelő motivációt találni.

hatékony feladatszervezés papíron

Van azonban egy megoldás! Ez pedig az, hogy szokássá alakítod a tervezési folyamatot. Nem szükséges nagy rendszerekre és drága szoftverekre alapozni a tervezési folyamatot. Az az igazság, hogy a legtöbb esetben bőven elegendő egy papír és egy íróeszköz!

(tovább…)

A halogatás okai

Kedvenc örökzöld témánk a halogatás, ami gyakorlatilag mindenkinek az életét meghatározza, néhányaknak kevésbé, a többségnek akár elviselhetetlen mértékben. Nem véletlen, hogy folyamatosan újabbnál újabb elméletek születnek arra nézve, hogy valójában miért is halogatunk, milyen okok húzódnak meg a halogatás hátterében.

A legfrissebb halogatással foglalkozó írás ma reggel jelent meg a Jobline.hu felületén. Ebben hét okot különböztet meg a szerző, nevezetesen: a szülők helytelen befolyásával való szembeszegülést, a sikertől való félelmet, a kudarctól való félelmet, az ember személyes hiányosságaival való szembesülés iránti félelmet, a helytelen időfelfogást, a kizárólagosságra való törekvést, illetve a saját magunkkal való együttérzés hiányát.

(tovább…)

Tanulási tippek, hogy könnyebben és sikeresebben tanuljál

Nyakunkon a vizsgaidőszak, itt az ideje elővenni a remélhetőleg már tudatosan kidolgozott tanulási stratégiáidat ahhoz, hogy eredményesen tudj teljesíteni a vizsgáidon. Örömmel jelentem be, hogy ezúttal rendhagyó módon egy vendég szerző, Radányi Lili osztja meg Veled azokat a tanulási tippeket, amelyek dániai tanulmányai és munkája során egyaránt segítséget nyújtanak számára és remélhetőleg majd számodra is.

A tanulásnál is igaz, hogy nem a mennyiség, hanem a minőség számít, az, hogy rendesen oda tudj koncentrálni abban az időben, amikor tanulsz és ne kalandozzon el a figyelmed. Ebben a bejegyzésben a saját tapasztalataimat osztom meg, hogy mik azok a szokások, amik nekem mindig segítenek még azokban a tantárgyakban is, amikben nem vagyok annyira jó és nem szeretem őket.

(tovább…)

Programajánló – Az Időkalauz a Pszinapszison

2017. április 21-23. között már huszonegyedik alkalommal rendezik meg Budapesten az Angyalföldi József Attila Művelődési Központban a hagyományos Budapesti Pszichológiai Napokat, vagyis a Pszinapszist, Porondon a valóság címmel. A programban számtalan érdekes előadás szerepel a pszichológia világából, amelyek során neves előadók sokasága törekszik majd arra, hogy segítsen a hallgatóságnak önmaguk és a valamennyiünket körülvevő világ működésének a megértésében. A háromnapos rendezvényen többek közt előadást tart Dr. Almási Kitti, Prof. Dr. Bagdy Emőke, Dr. Belső Nóra, Dr. Buda László, Prof. Mérő László, Pál Feri atya, Tari Annamária, illetve Vekerdy Tamás is, hogy csak az ismertebb előadókat említsem.

(tovább…)

A kávé teszi a jó egyetemistát?

“Egy jó egyetemista egy nap legalább három kávét megiszik”  – hallottam nemrég egy olyan videóban, amelynek célja a fiatalok felkészítése az egyetemi életre. Miután magamhoz tértem az első döbbenet (valamint két (lassan három) kávé nélkül szerzett diploma) után, úgy döntöttem, eljött a pillanat, amikor fellebbentem a fátylat a kávéfogyasztás és az időgazdálkodás közti szoros összefüggésről.

A nemzetközi kávéipar számára korunk egy csodálatos időszak. Otthonok százezreiben az egyik legfontosabb háztartási gép a kávéfőző, vele kezdődik, folytatódik és rossz esetben vele is zárul minden egyes nap. A reggeli kávé elfogyasztása nélkül egyszerűen képtelenség nekifogni a napi teendőknek, így az ember első útja még félálomban egyenesen a kávéfőzőhöz vezet, hogy elkészítse magának, vagy akár az egész családnak a napindító adagot.

Persze nem elég egy kávé, hiszen hamar elfogy a lendület, napközben pótolni kell az elhasznált koffeinmennyiséget ahhoz, hogy az ember délután is hadra fogható legyen. Ha valami nehezebb feladattal kerül szembe, ahol koncentrálni kell, akkor nem árt, ha kéznél van a kávéscsésze, amiből akár egy megbeszélés közben is erőt lehet meríteni.

Aztán ha eljön az este, de a tennivalók vége még odébb van, a kávé nagy segítség a nappal meghosszabbításánál is. Előfordul, hogy az esti kávé hatása még nem múlik el teljesen a lefekvés idejéig, így aztán lehet álmatlanul forgolódni és az élet megoldatlan problémáin pörögni, amíg a szervezet végre képes lecsillapodni és álomba szenderülni.

Emlékszem az általános iskolás és gimnazista évekből, hogy a tanáriban egyfolytában ment a kávéfőző és átható kávéillat dőlt ki a helyiségből minden ajtónyitásnál. Volt olyan tanárom, akinek az iskolatitkár, vagy a gondnok hozta a kávét a tízórai szünet elejére, hogy erőt meríthessen belőle az első órák után. Persze nyilván nem csak az iskolákban van ez így, hanem minden más munkahelyen is, ahol az emberek fárasztó szellemi tevékenységet végeznek.

Az egyetemen az óraközi szünetekben rendszeresen látom, hogy a hallgatók odasorakoznak a büféhez, vagy a kávéautomatához, hogy betáplálják magukba a következő óra túléléséhez szükséges adagot. Mondhatni, hogy rutincselekvéssé válik a kávéfogyasztás, amin gondolkodni már nem kell, csak elvégezni, amikor itt az ideje.

Fotó: www.pixabay.com

Mivel én soha nem fogyasztottam kávét, nincsenek személyes tapasztalataim arról a varázserőről, amit közvetít a fogyasztói számára. Sokat lehet olvasni pozitív és negatív hatásokról egyaránt, amelyek közt nehéz igazságot tenni. Azonban arról meg vagyok győződve, hogy azoknak a jelenségeknek a többsége, amelyek kezelésére a kávét szokták javasolni, máshogy is orvosolhatók, anélkül, hogy mesterséges szereket kellene hozzájuk alkalmazni.

A helyes időgazdálkodás például egy biztos ellenszer. A rendszerezett, a testünk számára is kiszámítható életmód lehetőleg azonos időben történő ébredéssel, étkezésekkel és lefekvéssel, csodákra képes. Persze nem mindig egyszerű kivitelezni például az azonos időben történő étkezést, de törekedni azért érdemes rá. A halogatás és a túlvállalás leküzdése is kiválthatja a rendszeres kávéfogyasztást, hiszen ha nem kell hosszú hónapok elhalasztott teendőit magunk előtt görgetni és mások mindenféle ránk aggatott dolgait a hátunkon cipelni, akkor kevesebbet fogunk idegeskedni és jut idő a pihenésre is, tehát nem lesz szükség koffeinre az életben maradáshoz.

Persze az ehhez szükséges életmódváltást tudatosan meg kell tervezni és végre is kell hajtani, amíg szokássá nem válik. Mint a kávéfogyasztás. Az életmódváltáshoz segítséget az Időkalauzban találsz. Számold ki, hány kávé árát igényli ez a befektetés! Biztosíthatlak, hogy ha nem leszel többé rászorulva a napi (sokszoros) kávéadagodra, garantáltan meg fog térülni.

Ami a lényeg: nem attól leszel jó egyetemista, ha három kávét megiszol egy nap, hanem attól, ha be tudod osztani a tanulnivalókat úgy, hogy elég szabad időd is marad mellette. Ehhez kívánok Neked sok sikert!

Öt éve jelent meg először az Időkalauz

Bizonyosan Te is gyakran érzed úgy, amikor egy-egy születésnap, vagy év vége alkalmából visszatekintesz az elmúlt évre, vagy akár életednek egy hosszabb szakaszára, hogy csak úgy repül az idő. Nincs ez másként az Időkalauz esetében sem, amely először öt évvel ezelőtt, 2012 elején jelent meg PDF változatban és ma már a harmadik kiadása van forgalomban.

A kezdet

Az elmúlt évek során több, mint háromszáz ember döntött úgy, hogy kezébe veszi a sorsát és megtanulja a korábbinál hatékonyabban menedzselni az idejét. Nekik, és ha Te is köztük vagy, akkor Neked is köszönöm, hogy adtál magadnak egy esélyt arra, hogy kilépj a mókuskerékből, legyőzd a halogatást és a túlvállalást, több szabad időre tegyél szert és letedd a különböző mesterséges élénkítőszereket.

(tovább…)

Boldog új évet, sok sikert és sok szabad időt!

Szeretettel üdvözöllek 2017-ben! Remélem, jól teltek számodra az első napok és még tart a lelkesedés, amivel nekikezdtél az új évnek. Ha megfogadtad, hogy mostantól tudatosabban kezeled a rendelkezésedre álló időt és sikerült felismerned azokat az időrabló tevékenységeket, amelyek nem visznek közelebb a céljaid eléréséhez, akkor remélhetőleg máris gazdagabb vagy néhány fontos felismeréssel, értékes tapasztalattal. Csak biztatni tudlak, hogy ne add fel, már majdnem a fele eltelt az első hónapnak, ha még egyszer ennyi ideig kitartasz az új jó szokásaid mellett, akkor utána jó eséllyel hosszú távon is nyert ügyed lesz.

Ha esetleg még mindig kávéval és energiaitalokkal készülsz a vizsgáidra, akkor emlékeztetlek, hogy létezik olcsóbb és hatékonyabb megoldás a tanulás elősegítésére, amelyet itt találsz. Arra kérlek, hogy adj magadnak egy esélyt és legalább próbálj ki egy-két tippet a természetes módszerek eszköztárából, mielőtt megveszed a következő adag kávét. Végezetül engedd meg, hogy Simon Sinek brit/amerikai író és tanácsadó gondolataival kívánjak Neked sok sikert és sok szabad időt az új esztendőre. Úgy vélem, néhány felvetése nekünk, magyar fiataloknak is tanulsággal szolgálhat arra nézve, hogyan próbálunk boldogulni a világban, illetve hogyan viszonyulunk egymáshoz.

Az oldal további megtekintéséhez kérlek, hogy engedélyezd a sütik használatát! További információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close