Energiaital helyett a jó időgazdálkodás a kulcs

Októberben a Délmagyarország című lapnak adtam interjút a hatékony időbeosztásról, a halogatás és a túlvállalás leküzdéséről, vizsgára készülésről, illetve az Időkalauzról.

“A jó időbeosztás, a tudatosság és a fokozatosság a kulcsa az éjszakázás és a stressz elkerülésének, legyen szó munkáról vagy a vizsgaidőszakról – állítja Sármási Zoltán. A harmadik diplomáján dolgozó fiatalember megosztja tanácsait kortársaival.

Még tart a szorgalmi időszak az egyetemen, de már érdemes készülniük a hallgatóknak a vizsgaidőszakra, ha el akarják kerülni a másfél hónapnyi stresszt, éjszakázást és „koffeintúladagolást”. Erre Sármási Zoltán hívja fel a figyelmet: a harmadik diplomáján dolgozó fiatalember precíz stratégiát dolgozott ki a vizsgaidőszak gyötrelmeinek elkerülésére, és ezt meg is szeretné osztani másokkal.

Lépésről lépésre érdemes haladni a tanulással

– Nem kávézom, és még soha nem kellett éjszaka tanulnom, mindez néhány tudatos szokásnak köszönhető – állítja. Zoltán szerint a titok a jó időgazdálkodásban rejlik. Alapelve a lépésről lépésre haladás, azaz az óráról órára történő ismétlés, tanulás. – Így nem a vizsgaidőszakban találkozunk először a tananyaggal, amit akkor már csak felületesen lehet bemagolni – mondta a korábban történelem, most vallástudomány mesterszakos egyetemista.

Zoltán szerint aki megtanulja beosztani az idejét már egyetemista korában, annak későbbi, felnőtt életében sem halmozódnak fel a teendői, megtanul szembenézni a halogatással és túlvállalással. – Különben rohanás és folyamatos tűzoltás lesz az élete az embernek ebben a felgyorsult világban – véli Sármási Zoltán.

A tudatosság segíti elkerülni az egészségre káros szokásokat is, így a kávét, az energiaitalt vagy az „okosdrogot” (2016. június 23.: Négy kávéval indítja a napot Nikolett).

Zoltán szerint a vizsgaidőszakban sem szabad lemondani a pihenésről, ezért inkább érdemes felosztani apró részekre a nehéznek tűnő feladatokat, és úgy belekezdeni.  Így elkerülhető a halogatás. Fontos figyelni az időrabló tevékenységekre, így például a Facebook-üzenőfal nézegetésére érdemes limitet szabni magunknak: Zoltán napi 15 percet javasol maximum. Persze ehhez meg kell szűrni az információkat, és csak a fontosakkal törődni.

Sármási Zoltán úgy érzi, rátalált a siker kulcsára, ezért elhivatottan próbálja átadni tanácsait kortársainak. Még egy kiadványba is összefoglalta elveit: az Időkalauz című kötet könnyen elérhető bárki számára.

Top 5 időgazdálkodási jótanács

1. Tudatosan tervezzünk az időnkkel!
2. Bontsuk lépésekre a nehéznek tűnő feladatokat! Így könnyebb elkezdeni azokat.
3. Használjuk ki jól a töredékidőket! Egy gomb felvarrása csak 5 perc, ne halogassuk hetekig, mert akkor eggyel több feladatként nyomaszt minket.
4. Egyensúly. Tudjuk abbahagyni a munkát vagy a tanulást, ha már nem haladunk vele a fáradtság miatt.
5. Néha nemet kell mondani! Ismerjük meg a saját korlátjainkat. Nem lehet mindenhol ott lenni és mindenben részt venni.”

Forrás: Delmagyar.hu

Fotó: Borbola Lilla

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük